Évek óta tartó szakmai kapcsolatot ápolunk a Szegedi Egyetemmel. Leendő tanárhallgatók vesznek részt rendszeresen a tanóráinkon. Ez számunkra is fontos kapcsolat, hiszen ha a jövő tanárai értik és értékelik a Waldorf-pedagógiát, akkor ennek szellemisége és módszertana ott is gyökeret verhet, ahol az iskola kapujára nincs kiírva a Waldorf név.
A 2023. őszén hozzánk látogatóktól kaptunk egy-egy rövid visszajelzést, és nem tagadjuk, hogy jól esett olvasni a soraikat:
Nagyon tetszett a gyermekek szabadsága és a tanárok közvetlensége. Sokféle kreatív játékra volt lehetőség a szünetekben, de akár még a tanóra közben is.
Ilyet még nem tapasztaltam. Nagyon meglepődtem, mikor láttam, hogy népdalokkal kötik össze a mozgást, hiszen így több dolgot is megtanulhatnak egy időben. Összességében nagyon tetszett és pozitívan csalódtam benne.
Jó volt megtapasztalni ezt a Waldorf módszert. A tanárok is természetesen teljesen mások voltak, mint akikkel eddig találkoztunk. Az biztos, hogy nagy türelem és szakértelem kell ahhoz, hogy ebben a rendszerben taníthassanak, és rengeteg dologra kell figyelniük egyszerre, hiszen a gyerekek egyéni fejlődése a cél, nem pedig az, hogy mindenki egy tempóban haladjon. Érdekes volt megtapasztalni azt, ahogyan az elmélet megelevenül a gyakorlatban.
Főtanítás 4.osztály: Ez volt az egyik kedvenc órám, legfőképp a tanárnőnek köszönhetően, hiszen miden órán történő dolgot tökéletesen kezelt, és a gyerekek figyelemmel kísérték a lépéseit. Az óra közepe felé akadt egy kis konfliktus két kisfiú között, azonban az számomra nagyon szimpatikus volt, ahogy a tanárnő kezelte a helyzetet, hiszen nem leordította őket. Senki nem kapott semmilyen figyelmeztetőt, vagy rossz pontot, hanem emberségesen megbeszélték.
Beszélgető kör 3.osztályban Gyönyörű volt látni, hogy milyen kedvesen és szeretettel fordult a tanárnő a diákjai felé, és amilyen kapcsolatot kialakított velük. A diákok is tisztelték egymást, mindenkit hagytak szóhoz jutni.
Nagyon érdekesen vezette át a tanárnő egyik feladatot a másikba, végig megjelent a zene, a ritmika. A tanárnő gyakorlatai és feladatai példaértékűek voltak, biztosan fogok egy-két feladatot elcsenni és kipróbálni. Az óra alkalmával én is végig mosolyogtam és nagyon jól éreztem magam.
Az után, hogy bemutatkoztunk a tanár úrnak a terembe lépéskor sok mindenre lettem figyelmes. Elsődlegesen a csodálatos táblára, amely minden teremben egy különleges rajzott rejt. Ebben a teremben a világ volt ábrázolva, amelyet a saját tanáruk rajzolt.
Az tetszett, hogy rengeteg kreatív feladatot adott a tanárnő az órán. Érdekes volt a tanóra, az egész felépítése, menete és módszere is újdonság volt számunkra.
Szeretném kiemelni, hogy a tanárok is nagyon nyitottak voltak a gyerekekkel szemben, többször előfordult, hogy egyenként beszélgettek velük az óra előtt. Úgy gondolom ez jó dolog, hiszen fontos, hogy így is időt szakítson egy tanár a diákjaira, hogy jobban megismerje és tisztában legyen azzal, hogy mi is zajlik éppen, mivel ez sokszor érhetővé is teheti a viselkedésüket.
Nagyon szimpatikus volt, hogy a gyerekek kreatívitása mennyire tud fejlődni, hiszen ahogy tapasztaltam a hagyományos oktatásban erre nem fektetnek akkora hangsúlyt, mint amennyit kellene.
Igazán különleges volt a gyakorlatot egy számomra újszerű intézményben tölteni. Egy másik oldalról tudtam megközelíteni az oktatást. Mindennap újabb és újabb tapasztalattal gazdagodtam, rájöttem arra, hogy mennyi oldalról is lehet megközelíteni a tudásátadást.
A tanítási módszerek átélése, amit korábban csupán elméletben tanultam, most teljesen új megvilágításba helyezte az eddig megszerzett ismereteimet. Az, hogy valóban részt vehettem a mindennapi oktatásban és megismerkedhettem egy másfajta pedagógiai megközelítéssel, egészen megváltoztatta a látásmódomat.
Az ilyen tapasztalatok nemcsak a szakmai fejlődést gazdagították, hanem személyes élményekkel is gyarapodtunk. Felhívnám mindenki figyelmét, hogy ne ragadjunk le ott, ahol most vagyunk, hanem nyissunk az új felé.
Sok tapasztalattal és tudással gazdagodtam a gyakorlat alatt. Számomra jó érzés volt, hogy a tanárok segítettek betekintést nyerni a waldorfban folyó munkába, és testközelből megtapasztalhattam, hogy hogyan épül fel a rendszer a gyakorlatban.